wtorek, 13 sierpnia 2013

I'm back

Wracam po długiej przerwie, przez ten czas dużo gotowałam i jeszcze więcej zastanawiałam się nad kształtem tego bloga. Postanowiłam, że poza przepisami będą tu zdjęcia i recenzje książek, które mnie zainspirowały. Kocham książki kucharskie, te typowe z przepisami. Piękne zdjęcia przyciągają moją uwagę, oglądanie każdej książki zaczynam właśnie od zdjęć. Inną sprawą są książki - relacje z podróży kulinarnych. Ich autor zabiera mnie z nieznany świat, który fascynuje i zachwyca.

Witam ponownie i liczę, że będzie to ciekawy i inspirujący czas...

A tymczasem mała fotorelacja z Jarmarku św. Dominika w Gdańsku. Dziś pierwsza odsłona - kulinarna. Przechadzając się uliczkami gdańskiego starego miasta trafiliśmy do raju:) A tam pełno straganów z boskim jedzeniem. Skusiłam się na kuchnię węgierską:

1. Langosz (węg. lángos) – specjalność charakterystyczna dla kuchni węgierskiej (a za jej pośrednictwem – również słowackiej). Głównymi składnikami ciasta są mąka pszenna, drożdże, gotowane utłuczone ziemniaki, mleko, cukier, sól i olej. Przed smażeniem na głębokim oleju ciasto jest formowane w płaskie placki o średnicy kilku-kilkunastu centymetrów. Langosze jada się najczęściej z czosnkiem bądź masłem czosnkowym, a także śmietaną, startym serem żółtym, szynką lub jeszcze innymi dodatkami.
Placki te są bardzo popularne na Węgrzech oraz Słowacji.

Postanowiliśmy spróbować dwóch wersji, jedna z samym serem druga ze śmietaną i czosnkiem. Po degustacji stwierdzam, że najlepsze są ze wszystkimi tymi dodatkami na raz;)


2. Kürtőskalács lub kürtős kalacs, czyli "kominki" jest to pieczone na rożnie na otwartym ogniu ciastko, które ma formę cylindryczną. Kürtőskalács pochodzi z Transylwanii (region historyczny w dzisiejszej Rumunii). Nazwa wywodzi się od węgierskiego Kurto słowa, które odnosi się do komina lub "szerokiego długości rury" i kalacs oznaczającego "milk-bochenek". Kürtőskalács jest sprzedawany w piekarniach i cukierniach, a nawet uliczni sprzedawcy sprzedają je na rogach ulic, karnawałów i jarmarków.
Kürtőskalács składa się z cienkiego ciasta drożdżowego rany wstążką wokół drewnianego cylindra, mocno posypane cukrem, które może się zmniejszać bardzo lekko w kierunku końca. Ciasto piecze się na rożnie, miażdżone powoli na drewnianym cylindrze nad otwartym ogniem. Ciasto jest wypukłe, o smaku słodkich przypraw, najbardziej powszechną jest cynamon, mogą być również posypane orzechami lub migdałami i cukrem. Cukier jest karmelizowany na powierzchni kürtőskalács, tworząc słodki, kruchy zewnątrz i miękki, gładki wewnątrz.
W obecnych czasach "kominki" stały się symbolem kultury kulinarnej Transylwanii.

 Jestem absolutnie zakochana w "kominkach", najlepsze są te jeszcze gorące i pachnące nieziemsko wanilią lub cynamonem.

Reszta fotek jutro. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz